Inspiratie Winkels Klantenservice 0 0
Winkelmandje

Je hebt geen producten in jouw winkelmandje.

Inspiratieblog

Filter: Alles Blog

KOKOTOKO X IDENZA

20 mei 2019
Lisan IDENZA blogger Deel dit bericht

In onze vorige blog zag je al een paar voorbij komen: heerlijke zomerse kiekjes met onze SS19 collectie. Wat jullie nog niet wisten is dat we deze shoot in samenwerking met concept store KOKOTOKO deden! In deze blog vertel ik jullie meer over de samenwerking en deze toffe shop in hartje Groningen.

Kleurrijke items voor de zomershoot

Als concept store heeft KOKOTOKO verschillende producten in de verkoop, maar het grootste gedeelte bestaat uit kleding voor vrouwen en mannen. Jantina en Marlous, twee creatievelingen uit ons IDENZA-team, waren erg enthousiast toen ze deze kleding zagen. Niet alleen vanwege de toffe, kleurrijke items, maar ook omdat alles biologisch en fairtrade gecertificeerd is. Hierdoor ontstond het idee om een zomershoot te doen met onze schoenen en de kleding van KOKOTOKO. Een perfecte en duurzame match!

Omdat de samenwerking erg geslaagd was ben ik bij Amber, eigenaresse van KOKOTOKO, langs gegaan om haar een paar vragen te stellen over haar winkel.

“Je hebt de Dutch retail storytelling Sustainable Leader Award gewonnen, wat waren de winnende factoren van het verhaal van KOKOTOKO?”

Amber: “Er waren mystery shoppers die die de winkels beoordeelden en wij kwamen heel goed uit de rating. Dat kwam vooral door de manier waarop we over duurzaamheid spreken en hoe we het enthousiasme weten over te brengen in wat we doen. Ook waren ze erg positief over de achtergrondinformatie die we konden geven over de producten. De mystery shopper die bij ons langs kwam ging heel erg geïnspireerd de deur uit en dat is wat het verhaal in principe moet doen. De hele winkelformule moet die kracht hebben; mensen enthousiasmeren om duurzamer te leven. Ik denk dat we dat op een hele duidelijke maar toch subtiele manier overbrengen. We hebben een duidelijk verhaal maar gooien het niet in je gezicht zeg maar 😉. Het heeft geen zin om mensen dingen op te leggen dat geeft alleen maar aversie en dat is het tegenovergestelde van wat we willen bereiken.”

“Waarom heb je gekozen voor de producten die je nu in de winkel hebt liggen?”

Amber: “Het zijn eigenlijk allemaal dingen die praktisch zijn. Bij KOKOTOKO vind je geen onzin en alles is in het kader van duurzaamheid, biologisch of lokaal en het liefst die drie bij elkaar. Dat is wel de rode draad die door de productlijn heenloopt. Dingen die je in het dagelijks leven gebruikt en waarmee je duurzamer kunt leven. Zo hebben we bijvoorbeeld handige tools om je lunch in mee te nemen en herbruikbare, rvs rietjes om je verbruik van plasticrietjes te verlagen.

“Welke trends en/of stijlen qua kleding kun je momenteel terugvinden in de winkel?”

Amber: “Op dit moment is het vrij uitgesproken kleurrijk en ons idee is eigenlijk dat we voor alle kleurtypes wat hebben. Gebaseerd op je uiterlijk zijn er namelijk vier basisseizoenen te onderscheiden met daaraan bepaalde kleurpaletten gekoppeld. We proberen voor ieder kleurtype iets te hebben en daarbij moet het kleding zijn die je op verschillende manieren kunt stijlen. Veelzijdige items, bijvoorbeeld een T-shirt of blouse die je makkelijk met een hoge kokerrok kunt dragen naar je werk, maar ook met een spijkerbroek en sneakers. Daarnaast moeten het natuurlijk mooie materialen zijn die lang meegaan. Ook proberen we naar verschillende fits te kijken, de manier waarop de kleding gesneden is.

“Jullie streven er dus naar om voor iedereen wat te hebben eigenlijk”

Amber: “Ja, we kopen niet lukraak in. Niet zo van: “Er is vast wel iemand die het mooi vindt.” Het past bij onze manier van adviseren en verkopen dat het items zijn die echt bij je passen, want dat is duurzaam. Vaak past de kleur of de snit niet goed bij iemand, daar ligt dan een mismatch waar mensen zich niet bewust van zijn. Ik vind het belangrijk om dit bij de klant aan te geven. Het is ook leuk om hier bewust mee om te gaan en te zien dat mensen vervolgens die duurzaamheidsslag in hun kast maken. Dat men niet meer lukraak koopt, zo van “oh dit vind ik wel mooi, dit staat wel op zich”, en thuis ligt het de hele tijd in de kast.”

Wij zijn erg enthousiast over het resultaat van de samenwerking! Op de foto’s kun je zien dat de kleding heel goed gecombineerd kan worden met zowel een stoere sneaker als met een vrouwelijke sleehak. Laat je inspireren door de foto’s of kom gezellig langs bij ons of KOKOTOKO.

Reacties

Op de hoogte blijven van de laatste trends?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

of volg ons